Decyzja umarzająca
Wójt Gminy
Grudziądz Grudziądz, dn. 13.07.2015r.
OŚR.6220.7.2014
umarzająca postępowanie
UZASADNIENIE
Ponadto Wójt Gminy Grudziądz pismem z dnia 12 maja 2014 roku, znak: OŚR.6220.7.2014 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w sprawie wyrażenia opinii czy dla planowanego przedsięwzięcia istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz podanie zakresu raportu dla w/w przedsięwzięcia.
RDOŚ w Bydgoszczy postanowieniem z dnia 30 maja 2014r. (wpływ: 02.06.2014r.) znak: WOO.4240.303.2014.PM uznał, że dla planowanej inwestycji istnieje konieczność przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i ustalił następujący zakres raportu zgodnie z art. 66 ust.1 pkt. 1-9 i 11-20 oraz ust.6 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko.
Wójt Gminy Grudziądz pismem z dnia 12 maja 2014 roku, znak: OŚR.6220.7.2014 wystąpił również do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu w sprawie wyrażenia opinii czy dla planowanego przedsięwzięcia istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz podanie ewentualnego zakresu raportu dla w/w przedsięwzięcia. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Grudziądzu pismem z dnia 2 czerwca 2014r. (wpływ: 05.06.2014r.) znak:N.NZ-423/21/2014 wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem ust.1 pkt.6 ww. ustawy biorąc pod uwagę możliwość awarii, tj. zerwanie paneli fotowoltaicznych przez silne wiatry, a także uwzględnić oddziaływanie pola elektrycznego i magnetycznego emitowanego przez planowaną inwestycję na pobliską zabudowę mieszkaniową oraz hałas wynikający z pracy wentylatorów chłodzących.
Zgodnie z art.64 ust.1. postanowienia, o których mowa w art. 63 ust. 1 i 2, wydaje się po zasięgnięciu opinii:
1) regionalnego dyrektora ochrony środowiska;
2) organu, o którym mowa w art. 78, w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1-3, 10, 11 i 13.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zakwalifikowano zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 52 lit. b) ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.: „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a) - przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia" do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Na podstawie 59 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko realizowane przedsięwzięcie zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.
Teren przeznaczony pod inwestycję nie jest objęty ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Przedsięwzięcie będzie polegało na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1 MW.
Przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane na działce o numerze ewidencyjnym 175/2 w obrębie Nowa Wieś. Działka ta posiada powierzchnię wynoszącą 1,8400 ha i w całości wykorzystywana jest rolniczo.
W ramach projektowanej instalacji, w celu uzyskania mocy do 1 MW potrzebnym będzie posadowienie od 2 500 do 4 000 szt. paneli, co spowoduje zajęcie terenu o powierzchni od 2 500 do 4 000 m2. Pomiędzy panelami przewiduje się zastosowanie odstępów, dlatego maksymalna powierzchnia inwestycji wniesie ok. 15 000 m2. co stanowi ok. 80% powierzchni działki nr 175/2.
W trakcie postępowania do Wójta Gminy Grudziądz wpłynęło pismo Mieszkańców Nowej Wsi wyrażających sprzeciw wobec inwestycji, ponadto wśród osób podpisanych pod przedmiotowym sprzeciwem był Pan Strzelczyk Krzysztof będący stroną w niniejszym postępowaniu. Wobec powyższego pismem z dnia 2 czerwca 2014r. Wójt Gminy Grudziądz przesłał kopie ww. pisma Mieszkańców do organów opiniujących w niniejszym postępowaniu w celu uwzględnienia zawartych w nim zastrzeżeń w swoich opiniach. Mieszkańców zawiadomiono pismem z dnia 2 czerwca 2014r. o dołączeniu do materiału dowodowego ich pisma oraz o fakcie przesłania pisma do organów wydających opinie w przedmiotowym postępowaniu.
Udział społeczeństwa przewidziany jest w postępowaniu oceny oddziaływania na środowisko w momencie, gdy po wydaniu postanowienia Wójta stwierdzającego potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wskazaniu konieczności wykonania raportu oddziaływania na środowisko Wnioskodawca przedłoży raport oddziaływania na środowisko.
W ślad za pismem Wójta z dnia 2 czerwca 2014r. w dniu 11 lipca 2014r. wpłynęło do urzędu pismo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu z dnia 9 lipca 2014r. znak: N.NZ-425/25/2014 informujące, że Inspektor Sanitarny podtrzymuje swoje stanowisko zawarte w opinii z dnia 2 czerwca 2014r. znak: N.NZ-423/21/2014 i 14 lipca 2014r. pismo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy znak: WOO.4240.303.2014.PM2 informujące, że podtrzymuje on swoje wcześniejsze stanowisko zawarte w postanowieniu z dnia 30 maja 2014r., co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanej inwestycji i konieczności sporządzenia raportu.
Zatem wobec powyższego biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określono zakres raportu. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko winien zawierać elementy określone w art. 66 ust.1 pkt. 1-9, 11-20 oraz ust.6 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko i wymogi zawarte w postanowieniu z dnia 30 maja 2014r. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy (znak: WOO.4240.303.2014.PM) i opinii z dnia 2 czerwca 2014r. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu (znak: znak:N.NZ-423/21/2014).
Niezbędne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i konieczność sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko omawianej inwestycji.
Biorąc powyższe pod uwagę Wójt Gminy Grudziądz postanowieniem z dnia 18 lipca 2014r. nałożył na Inwestora obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz ustalił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który winien zawierać elementy zawarte w art. 66 ust. 1 pkt 1-9 i 11-20 oraz ust.6 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko raportu.
W dniu 22 lipca 2014r. do urzędu wpłynął raport oddziaływania na środowisko sporządzony przez Zespół projektowy w składzie Izabela Borys, Ewa Rudol i Sławomir Augustyn.
Wobec powyższego w dniu 30 lipca 2014r. wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu zgodnie z art. 77 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 poz.1235 ze zm.) o uzgodnienie warunków realizacji inwestycji przesyłając do ww. organów raport przedłożony do planowanej inwestycji, jednocześnie rozpoczęto postępowanie z udziałem społeczeństwa wskazując termin 21 dni tegoż udziału, który kończył się 21 sierpnia 2014r.
W trakcie postępowania z udziałem społeczeństwa wpłynęły do urzędu dwa pisma stanowiące - uwagi i zastrzeżenia do planowanej inwestycji, adresatami pism były Mieszkańcy Nowej Wsi oraz Państwo Iwona Pawłowicz i Sylwester Pawłowicz z Nowej Wsi. Wyżej wymienione uwagi zostały przesłane pismem z dnia 3 września 2014r. do Inwestora z wnioskiem o odniesienie się do nich. Następnie w dniu 17 września 2014r. współautorka raportu Pani Izabela Borys odniosła się do powyższych uwag, które przesłano do zainteresowanych i stron postępowania.
W dniu 20 sierpnia 2014r. wpłynęła do Wójta Gminy Grudziądz opinia z dnia 19 sierpnia 2014r.Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu (znak: znak:N.NZ-423/9/14) uzgadniająca pozytywnie warunki realizacji planowanej inwestycji.
Natomiast Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismami z dnia 29 sierpnia 2014r. i 23 grudnia 2014r. (WOO.4242.97.2014.PP i PP.2 wzywał bezskutecznie Wnioskodawcę do uzupełnień raportu oddziaływania na środowisko wskazując m.in. analizę alternatywnego wariantu polegającego na zmianie lokalizacji inwestycji, poprzez oddalenie jej od siedzib ludzkich, bądź zmniejszenie powierzchni inwestycji.
Wobec braku uzgodnień warunków realizacji przedsięwzięcia z RDOŚ w Bydgoszczy, Inwestor w dniu 22 stycznia 2015r. przedłożył w urzędzie pismo w którym wycofał swój wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia w planowanym zakresie wskazanym zarówno w karcie informacyjna jak i raporcie, który kwalifikował niniejsze przedsięwzięcie jako zabudowę przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 1 ha zgodnie z z § 3 ust. 1 pkt 52 lit. b) ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.
Zawiadomieniem Wójta Gminy Grudziądz z dnia 03.02.2015r. powiadomiono strony postępowania o wycofaniu wniosku przez Inwestora.
Zgodnie z art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego, jeżeli postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części.
Z uwagi na to, że strona postępowania odstąpiła od żądania dalszego rozstrzygnięcia decyzją o istocie sprawy dotyczącej jej interesu prawnego, dalsze postępowanie w sprawie stało się bezprzedmiotowe.
Uwzględniając, iż postępowanie zostało wszczęte na wniosek strony oraz pismo o wycofanie wniosku wniosła strona postępowania, która żądała wszczęcia postępowania i umorzenie postępowania nie narusza interesu wnioskodawcy oraz społecznego, orzeczono jak w sentencji decyzji.
Mając na uwadze powyższe, organ postanowił jak na wstępie.
/-/ Danuta Dulska
Sekretarz Gminy
1.Strony postępowania zgodnie z aktami sprawy.
2.a/a;
Do wiadomości:
1. RDOŚ w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 81, 85-009 Bydgoszcz,
2. PPIS w Grudziądzu, ul. Kos. Gdyńskich 31, 86-300 Grudziądz,
3. Sołtys sołectwa Nowa Wieś - (z prośbą o wywieszenie na tablicy ogłoszeń w sołectwie Nowa Wieś);
Informację umieszczono:
1. na stronie internetowej BIP Gminy Grudziądz,
2. tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Grudziądz,
3. w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscu planowanego przedsięwzięcia,