XXVII/163/2005
jakiego organu | RADY GMINY W GRUDZIĄDZU |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy na cele publiczne podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania |
na podstawie | art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203) - art. 118 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611, Nr 89, poz. 1851 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135, Nr 273, poz. 2703). |
status uchwały | obowiązująca |
Rada Gminy w Grudziądzu
uchwala co następuje
§ 1
Niniejsza uchwała reguluje:
1) tryb postępowania o udzielaniu dotacji,
2) sposób rozliczenia dotacji,
3) sposób kontroli wykonania zadania,
4) sposób zapewnienia jawności postępowania o udzielenie dotacji i
jej rozliczeniu.
§ 2
1. Podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i
niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymać z budżetu
gminy dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań
związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb mieszkańców
gminy Grudziądz.
2. Dotacje z budżetu gminy mogą być udzielane na cele publiczne
związane z realizacją zadań gminy innych niż przewidziane ustawą
z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i
o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
§ 3
Zlecanie realizacji zadań publicznych określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96 poz. 873) i udzieleni dotacji następuje na zasadach określonych w tej ustawie.
§ 4
Środki pieniężne przeznaczone na dotacje na finansowanie celów publicznych związanych z realizacją zadań związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy Grudziądz przez podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku określone są na dany rok w uchwale budżetowej, a do czasu uchwalenia budżetu w projekcie uchwały budżetowej.
§ 5
Dotacje nie będą udzielane:
1) na refundację kosztów poniesionych przez złożeniem
kompletnego wniosku o dotację,
2) podmiotom, które nie rozliczyły się z gminą z dotacji udzielonych
w trybie niniejszej uchwały.
§ 6
1. Podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i
niedziałające w celu osiągnięcia zysku, ubiegające się o dotacje z
budżetu gminy składają pisemne wnioski do Wójta Gminy w
terminie do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. W uzasadnionych przypadkach Wójt Gminy może zdecydować o
przyjęciu wniosku złożonego po tym terminie.
§ 7
1. Wniosek o przyznanie dotacji na realizację określonego zadania
publicznego powinien zawierać:
1) nazwę i adres siedziby wnioskodawcy,
2) rodzaj i wartość zadania,
3) specyfikację kosztów realizacji zadania,
4) termin realizacji zadania publicznego,
5) wysokość wnioskowanej dotacji,
6) uzasadnienie wniosku o przyznanie dotacji,
7) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych,
wskazujących na możliwości wykonania zadania, w tym o
wysokości środków finansowych wydatkowanych na realizację
zadania z innych źródeł,
8) oświadczenie o sytuacji finansowej zapewniającej realizację
zadania,
9) aktualny wyciąg z rejestru, statutu, informację o
dotychczasowych osiągnięciach i inne dane uwiarygodniające
podmiot ubiegający się o udzielenie dotacji.
2. Wnioski niekompletne, nieprawidłowo wypełnione i złożone po
terminie wykluczają podmiot z postępowania o udzielenie dotacji.
§ 8
Wójt przy rozpatrywaniu wniosku o przyznanie dotacji na realizację zadania publicznego bierze pod uwagę w szczególności:
1) spełnienie warunków formalno–prawnych wniosku,
2) znaczenie zadania dla realizowanych przez gminę celów
publicznych,
3) kwotę wnioskowanej dotacji,
4) celowość i efektywność wykorzystania środków publicznych,
5) ocenę możliwości rzetelnego wykonania zadania publicznego
przez podmiot wnioskujący,
6) analizę i ocenę wykonania poprzednich przedsięwzięć danego
podmiotu, zwłaszcza uzyskanych efektów, spełnienia celów,
rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia
otrzymanych na ten cel środków.
§ 9
1. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje na podstawie
pisemnej umowy, która zawiera w szczególności:
1) oznaczenie strony umowy,
2) szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania,
3) określenie czasu, na jaki umowa została zawarta,
4) określenie kwoty dotacji, jaką gmina przekaże jednostce
wykonującej zadanie, sposób i termin jej przekazywania,
5) tryb kontroli wykonania zadania,
6) sposób i terminy rozliczania udzielonej dotacji i zasady zwrotu w
przypadku wykorzystania niezgodnie z celem lub zwrotu
niewykorzystanej części dotacji.
2. Umowa może być rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym w
przypadku nieterminowego lub nienależytego jej wykonania.
§ 10
Dotacja może być przekazywana jednorazowo lub w kilku ratach w zależności od specyfiki wykonywanego zadania.
Uruchomienie raty dotacji następuje pod warunkiem rozliczenia się podmiotu z raty poprzedniej.
§ 11
Podmiot dotowany zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej przeprowadzenie kontroli wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym, zgodnie z umową.
§ 12
Wójt sprawuje kontrolę poprzez osoby lub podmioty przez niego upoważnione i przyjmuje rozliczenia umów, o których mowa w § 9.
§ 13
Osoby i podmioty upoważnione do kontroli są uprawnione do kontrolowania sposobu wykonania zadania, na które została przyznana dotacja przez:
- żądanie złożenia wyjaśnień, dokumentów i sprawozdań,
- prowadzenie oględzin rzeczy albo sposobu wykonania zadań.
§ 14
1. Ostatecznego rozliczenia przyznanej dotacji podmiot dotowany
dokonuje w terminie 30 dni po upływie przewidzianego w umowie
terminu realizacji zadania i nie później niż do 25 stycznia
następnego roku.
2. Rozliczenie udzielonej dotacji powinno zawierać:
a) zestawienie faktur i rachunków dokumentujących wydatki
poniesione na realizację zadań finansowanych z budżetu gminy,
zawierające numery i daty faktur lub rachunków, nazwy
podmiotów je wystawiających, rodzaj i kwoty wydatków,
b) kserokopie faktur lub rachunków drugostronnie opisanych
potwierdzonych za zgodność z oryginałem i adnotacją
„Finansowane ze środków Gminy Grudziądz”
3) sprawozdanie merytoryczne z realizacji zadania.
§ 15
Dotacje przyznane i niewykorzystane w danym roku podlegają zwrotowi do budżetu gminy. Dotacje udzielone z budżetu gminy i wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają natychmiastowemu zwrotowi do budżetu gminy wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia otrzymania środków.
§ 16
W celu zapewnienia jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia wykaz podmiotów, które ubiegały się i otrzymały dotacje wraz z wysokością wnioskowanej przyznanej i rozliczonej dotacji Wójta Gminy podaje do publicznej wiadomości poprzez umieszczanie na tablicy ogłoszeń oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Grudziądz w terminie do 31 lipca roku budżetowego za I półrocze i do 31 marca roku następnego za II półrocze roku budżetowego.
§ 17
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 18
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Przewodnicząca Rady Gminy
Hanna Guzowska
Załączniki do niniejszej uchwały do wglądu w Urzędzie Gminy w pokoju nr 110.